Een van de mooie dingen van het wonen buiten de Amsterdamse randstad is het genot van wegen en natuur als motorrijder. Voeg daarbij de eeuwige strijd tegen het water en de slingerpaden over dijkjes worden voorstelbaar.
Zo is het dan ook heerlijk om over die dijkjes heen te rijden en te genieten van zon, dieren, de sporadische leren motordame, andere motorrijders en de natuur om je heen. Je snuift vers gemaaid gras, ruikt de verse gier over weilanden, genot alom.
Maar zo af en toe wil tijdens dat cruisen over die dijkjes wel eens een automobilist die bochtjes niet trekken. Of ze nou te hoekig zijn of de angst om van zo’n dijkje af te rijden.. Ik weet het niet maar je ziet ze toch regelmatig toch wat onzeker de weg volgen.
Wat ik inmiddels ook weer regelmatig zie zijn de verdekte struikrovers van ome $p€€. “Met open vizier” ik hoor ’t de man met de meest foute website naam (1) nog zo zeggen. Open vizier betekend volgens mij open en eerlijk. Niet verdekt achter een reclameschildje in een vuilnisbak uit het zicht. Het zal z’n gereformeerde achtergrond wel zijn dat ze dat met open vizier noemen.
Die struikrovers worden weer actiever. Logisch, als je bedenkt dat terwijl ome overheid voor 600.000.000 euro rekent op “open vizier acties” dit jaar met veel poeha aangekondigd minder te zullen flitsen en na een halfjaar dus een kleine 300.000.000 minder gevangen heeft.
Dat voel je, zelfs in een rijk land als Nederland. Voeg daarbij dat het relatief makkelijk vangen is dus de echte foute zaken zoals drank achter het stuur laat je dan maar zitten.
Tot zover de ingredienten die zouden uitkomen op weer een stukje $p€€ bashen en de overheid afzeiken. Zo ben ik niet, althans niet vandaag.
Afgelopen maandag avond rij ik ontspannen naar huis, genietend van zon, een nazeurende spierpijn van een weekend spullen sjouwen en in gedachten loop ik zo eens wat dingen na. Voor ik er erg in heb sta in bij een tankstation Gwyneth vol te tappen met scheurolie en knik naar een medemotorrijder. Hij is sneller klaar met tanken en rijd voor me uit. Even later rij ik ‘m weer achterop en samen gaan we de dijk op. De aankomende 20 km zal ik slingerend genieten. De motorrijder voor me maakt zich ook klaar, zijn model motor leent zich beter voor relaxed cruisen dan Gwyneth.
Als we de stad uitrijden rijd voor ons een Mercedes station. Nadat de gang er op gaat remt de Mercedes ineens zonder reden en de motorrijder voor me begint afstand te houden.
Als ik wat meer op de Mercedes toe rij krijg ik een flauw vermoeden dat er niet een ervaren bestuurder het voertuig rijd. Sterker, naarmate de rit vordert, en de Mercedes over lijnen heen gaat, bochtjes links steeds meer op de verkeerde weghelft rijd verdenk ik de bestuurder ervan dat er drank in het spel is. De motorrijder voor me heeft er inmiddels tabak van en haalt in om deze risico factor te ontlopen.
Ik blijf er nog even achter hangen en vraag me toch af of die bestuurder dronken achter het stuur zit.
Aan het einde van de dijk is er gelegenheid om die bestuurder eens aan te spreken. Als ik vraag hoe dat nou met dat afsnijden van de bochten zit antwoord ie dat “dat heel verantwoord gaat” hij is ook motorrijder en let goed op. Als ik goed oplet kijk ik naar z’n wat rode, waterige ogen en vraag ‘m “Heeft u gedronken?” “Nee, ja, twee biertjes. Maar ik wil wel blazen hoor. “ antwoord ie.
Je zal ‘m tegenkomen op jouw baan, als je genietend met je motor of auto rijd, en hij je tegemoet komt “verantwoord iets over de lijntjes” met z’n twee biertjes.
Filmpje!
Oh enneh $p€€ : (1) www.verkeerdebaas.nl Die man realiseert zich af en toe echt niet dat wat hij ziet niet door anderen gezien word.
(1) Domeinnaam is goed gekozen, je legt de pauze verkeerd.
“Verkeerde baas”
Iedereen behalve Koos leest dit zo. 🙂
En de vriendjes in het blauw (die anderen 😉 ) stonden verderop fietsjes op verlichting te controleren? Of te kijken of er niemand met 2 kmh overschrijding langsvloog?